TORSK I KRÄMIG SÅS

När jag var och handlade idag, så var fiskdisken sprängfylld med allehanda fiskar inför helgen, så det blev torskfiléer till mat idag. Dessutom råkade jag snubblade över en trevlig blogg idag, som heter Tildas kök & vin och där hittade jag det här recept. Slutresultatet blev över förväntan och jag kommer garanterat att göra den igen.

TORSK I KRÄMIG SÅS

4 portioner torskrygg eller torskfilé
2 dl Creme Fraiche
2 dl vispgrädde
2 scharlottenlökar
1 paket bacon
1 dl riven ost
1 msk Dijonsenap
1 dl gräslök
Salt, svartpeppar

Salta och peppra torsken. Lägg i en ugnssäker form.

Finhacka scharlottenlöken. Hacka gräslöken.

Stek bacon och låt rinna av på hushållspapper. Fräs löken tills den blir genomskinlig och mjuk.

Blanda Creme Fraiche, vispgrädde, gräslök och Dijonsenap och klipp ned baconet i blandningen. Tillsätt lök och krydda med salt och peppar.

Häll blandningen över fisken och strö sedan över den rivna osten. Gratinera på 225 grader i cirka 20 minuter tills fisken är fast och rätten fått fin färg.

Vintips får man också från denna blogg och till den här rätten hade hon rekommenderat en Chardonnay eller en Chenin Blanc, men idag blev det nog hederligt kranvatten.

Till fisken hade jag en enkel salladsmix samt lite tomat och den här goda dressingen, som jag hittade i Husmorsornas bok The Ultimate köksalmanacka.

ANETTES FRANSKA VITLÖKSDRESSING

1 msk fransk senap
1 tsk socker
1 riven vitlöksklyfta
1 msk balsamvinäger
1/2 dl olivolja
2 msk vatten

Rör först ihop allt utom oljan i en burk med lock. Tillsätt sen oljan och skaka burken kraftigt (med locket på då kanske 🙂 )

Blir en lite söt och lagom stark dressing som är perfekt till en enkel salladsmix.

En kommentar Lägg till din

Lämna en kommentar