BRYLEPUDDING

on

Brylepudding kallas idag för creme caramel, men alla kan vi väl enas om att det är en klassisk dessert. Min mamma har lärt mej göra den och hon pratade bara om brylepudding, så för mej heter den det också.

Jag gör min i en brödform för enkelhetens skull, men naturligtvis går det lika bra i mindre portionsformar. Dessutom har jag rostad, flagad mandel ovanpå och det ser man inte heller lika ofta. Mandeln ger ett litet tuggmotstånd i alla fall och så är det ju också så här jag lärt mej att puddingen skall serveras 🙂

BRYLEPUDDING

11/2 dl socker

6 dl mjölk
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
4 ägg

Smält sockret i stekpanna av gjutjärn. Rör inte om i början. Häll sockret i en avlång brödform och försöka täck formens kanter med sockret också. En kniv är ett bra hjälpmedel eller så försöker du bara vippa runt formen.

Vispa äggen lätt och blanda i de övriga ingredienserna.

Lägg formen i vattenbad och låt stå i 11/2h i 150°.

Låt stå svalt över natten. Stjälp upp på ett avlångt fat med kant och garnera med flagad rostad mandel.

Lämna en kommentar