HAMBURGARE MED OSTBRÖD

Hamburgare med ostbröd

Jag har regelbundet gjort MajasLCHFs ostplättar, men nu har 56kilo.se utvecklat receptet till ostbröd, som hon kallar dem, och de blev nu om möjligt ännu godare.

Jag har ätit dem till frukost med kokt ägg, majonnäs, salami och ruccola och de funkar bra även som pizzabotten. Jag förvarar brödet i kylskåp.

I helgen använde jag ostbröden i hamburgare, vilka blev kanon goda i all sin enkelhet. Jag stekte brödet i lite smör och fyllde med en god köttfärsbiff, kryddad enbart med salt, peppar och lite grillkrydda, isbergssallad, tomat, några skivor gouda ost, ruccola och rödlök. Dressingen bestod av majonnäs som jag rört ihop med lite ketchup, söt och stark senap, svartpeppar, salt och lite rykande het Carib Ghost Hot Sauce, ‘use with extreme caution’ står det på flaskan…

OSTBRÖD

4 ägg
100 gr Philadelphiaost
1,5 msk Fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 msk chiafrön
5 dl riven ost (t ex Gouda)
svarta vallmofrön + lite havssalt

Sätt ugnen på 200 g.
Vispa äggen riktigt fluffiga, ca 5 minuter. Blanda de torra ingredienserna. Vispa ner färskosten och de torra ingredienserna och låt stå och svälla i ca 10 minuter.

Klicka ut 10 höga smetbollar på bakpappersklädd plåt, toppa med vallmofrön och lite havssalt och sätt in mitt i ugnen i ca 10-15 minuter tills de fått fin färg utan att bli brända.

Låt svalna en stund innan servering.

2 kommentarer Lägg till

  1. Bianca skriver:

    Min sambo tycker att det är lite jobbigt med LCHF ibland för han saknar så mycket (dock behöver han också tappa kilon så det är inte så mycket gnäll), det här receptet däremot kommer att göra honom väldigt väldigt glad. =)

    1. Skatfrun skriver:

      Va kul! Hoppas han gillar det. Du kanske också kan kika under fliken ‘istället för’ där jag listat de vanligaste LCHF alternativen

Kommentera

